Červen 2015

SERVIS KLIMATIZACE

14. června 2015 v 14:30 | Robert Cvrk
Klimatizace je relativně složité technické zařízení, které potřebuje pravidelný odborný servis, stejně jako například Vaše auto. Vzhledem k obsahu chladiva v klimatizaci, elektrickým součástkám a ovládací elektronice je zapotřebí odborně školených techniků.
Díky pravidelnému servisu Vaší klimatizace předejdete častým závadám, zvýšíte životnost klimatizačního zařízení a zajistíte jeho bezproblémový chod. Správně udržovaná a servisovaná klimatizace, také neztrácí na chladícím ani topném výkonu - své účinnosti. Vaše investice do servisu klimatizace se Vám mnohokrát vrátí, jelikož ušetříte za případné častější opravy, které mohou být velice nákladné.
Varování:
Pokud Vaše klimatizace není pravidelně servisovaná a není prováděna správná údržba, dochází k razantnímu snížení účinnosti celého klimatizačního systému. Znečištěná a neudržovaná klimatizace nadměrně tepelně namáhá kompresor, dochází k častějším výpadkům na vysoký tlak, ke zvýšení el. příkonu, a tudíž vyšší spotřebě el. energie a velmi často to končí samotným zničením kompresoru.
Jak často servis klimatizace provádět?
1x ročně v případě že je klimatizace provozována pouze sezonně (chlazení léto)
2x ročně v případě že je klimatizace provozována celoročně (chlazení léto, zima)
3x - 4x ročně v případě klimatizování technologických zařízení a v náročných provozech (serverovny, telekomunikační sály, provozy IT a další)
Servis splitových klimatizací (klimatizace do bytu nebo kanceláře)
Preventivní kontrola těchto splitových klimatizací zahrnuje základní vyčištění všech filtrů, vyčištění výměníků a případně jeho desinfekci a čištění kondenzátorů u venkovních jednotek. Dále je provedena kontrola veškeré elektroinstalace, kontrola kompresorů a chladivových okruhů. Klimatizace je vždy plně odzkoušena a je provedena kontrola nastavení parametrů.
V případě silně znečištěných či neservisovaných klimatizačních jednotek je zapotřebí provést čištění kondenzátorů tlakovou vodou. Tento úkon není v ceně standardního servisu, je za příplatek.
Údržba klimatizace uživatelem
Základní seznam činností, které by měl provádět sám uživatel.
Vnitřní jednotka :
  • vizuální kontrola klimatizace
  • čištění filtru cca 1x měsíčně dle prašnosti - v méně prašných prostorech stačí cca 1x za 3 měsíce
  • zkouška funkčnosti všech parametrů - 1x ročně (je prováděna při pravidelných servisech našimi servisními techniky)
  • čerpadlo kondenzátu - v případě že je klimatizace dovybavena kondenzátním čerpadlem s plováčkem je zapotřebí tento plováček pravidelně čistit, aby nedošlo k zaseknutí a následnému zničení kondenzátního čerpadla.
Venkovní jednotka:
  • kontrola a případné čištění kondenzátoru venkovní jednotky - dle zanesení. Je zapotřebí zajistit dostatečný průchod vzduchu. Uživatel odstraní vetší nečistoty (listí, chuchvalce prachu atd.) Pozor - voštiny kondenzátoru jsou velmi ostré a může dojít ke zranění, navíc jsou také velmi náchylné na poškození, proto je lepší nechat důkladné čištění na odbornou obsluhu.
ČASTO KLADENÉ DOTAZY
Proč se musí na jednotkách provádět servis?
Jako každé složitější technické zařízení, potřebuje i klimatizace pravidelnou a preventivní kontrolu jednotlivých součástí (motor, ventilátor, řídicí deska, kondenzátor, okruh chladiva atd.), kontrolu množství a kvality náplní (olej, chladivo) a kontrolu nastavených funkcí.
Jak často a kdy je vhodné servis provádět?
Zpravidla doporučujeme u velkého chlazení dvě prohlídky ročně a to na jaře před hlavní chladící sezónou a na podzim před zazimováním. V případě nepřetržitého provozu zařízení je vhodná četnost servisních prohlídek 3x až 4x ročně. U malých zařízení je vhodné dodržet četnost 1x ročně.
Kdo má povinnost provádět revizi těsnosti chladicích okruhů?
Revizi těsnosti chladicích okruhů je povinen provádět provozovatel zařízení. Četnost revize závisí na množství chladiva v chladicím okruhu. Pro 3-30 kg v okruhu se provádí revize 1x ročně, 30-300 kg 2x ročně, nad 300 kg je povinnost 4x ročně se současnou instalací detektorů úniku chladiva.
Kdy je třeba provést vyčištění kondenzátoru tlakovou vodou?
Při zanesení kondenzátoru (prach, pyl a nečistoty) je znemožněn průchod vzduchu/vody kondenzátorem a tudíž je omezena nebo znemožněna jeho funkce a zařízení vypadává na vysoký tlak chladiva. Čištění se provádí zpravidla jedenkrát ročně na jaře nebo v létě dle konkrétní situace a míry zašpinění.
Jak je to s dodávkou náhradních dílů?
Náhradní díly k jednotkám TOSHIBA jsou dodávány v nejběžnějších případech do pěti dnů od objednání. Pouze v případě starších typů strojů se může dodávka mírně prodloužit. Zákazník je vždy cca do dvou dnů seznámen s časovým harmonogramem opravy. U ostatní klimatizace se snažíme o vyřešení v horizontu jednoho týdne.
Máme zařízení s chladivem R22. Co s tím a jaké jsou možnosti?
Tato zařízení se mohou dále používat pouze pro ně platí tato omezení:
dokonce roku 2014 lze při úniku doplnit regenerovanými chladivy
od 1.1.2015 nelze v případě úniku chladiva zařízení opět doplnit a dále provozovat
Další možností je repase stroje na nový typ chladiva. Tato repase obnáší kompletní odsátí chladiva, několikanásobnou filtraci a záměnu olejové náplně. Na to je vždy třeba vytvořit konkrétní nabídku.
Kdy je třeba provádět výměnu olejové náplně?
Kvalita olejové náplně je ovlivněna mnoha faktory. Hlavním faktorem je doba použití, naběhané provozní hodiny stroje, způsob provozování zařízení (trvale v maximální zátěži / nahodile) apod. Výrobce doporučuje každoroční kontrolu olejové náplně s tím, že zpravidla a hlavně z obvyklé praxe a ze zkušenosti k výměně dochází v rozmezí 2-3 roků s naběhanými hodinami cca 4-5 tisíc. Přičemž pro výměnu stačí dosažení jednoho z těchto faktorů. Kvalita náplně výrazně ovlivňuje životnost kompresoru.
Co si může a co je vhodné, aby si uživatel klimatizace prováděl na zařízení sám?

Základní zevrubnou kontrolu zařízení, základní vyčištění a kontrolu zanesení filtrů a kondenzátoru. Kontrola případných alarmů stroje a chybových hlášení.